Fotojournalistikken blomstrer
1890 | 1930+ | 1936 | 1936 | 1936 | 1945 | 1972 |
---|---|---|---|---|---|---|
Jacob Riis: «How the Other Half Lives» | Fotografer engasjeres for å vekke sosial samvittighet | Dorothea Lange: «Migrant Mother» | Life Magazine | Robert Capa: «Fallende soldat» | Joe Rosenthal: «Erobringen av Iwo Jima» | Nick Ut: «Barn flykter fra sine hjem» |
Øyenvitne til store hendelser
«Å se livet, å se verden; å være øyenvitne til store hendelser; å betrakte ansiktene til de fattige og faktene til de stolte; å se underlige ting—maskiner, hærer, menneskemengder, skygger i jungelen og på månen; å se menneskets bedrifter … å se og nyte det å se …»
Det var manifestet til bildebladet Life da det kom ut med første nummer i 1936. Det hadde 50 sider ukentlig med bilder tatt av de beste fotografene verden over. I en verden uten tv og med aviser som fremdeles inneholdt mest tekst, ble det en øyeblikkelig suksess.
Men konkurransen med de levende bildene ble etter hvert for hard. Etter 1972 har utgivelsen variert, og det kommer i dag ut bare ved spesielle anledninger. Du kan se hele bildearkivet på Google Images og alle utgivelsene fram til 1972 på Google Books.
Rullefilmen og ikke minst blitzlyset, som ble oppfunnet i 1880-årene, satte fotografene i stand til å komme mye tettere også på livets mørke sider. Den danskfødte fotografen Jacob Riis ga i 1890 ut boka How the Other Half Lives med fotografier fra slumområdene i New York. Bildene gjorde et stort inntrykk på folk, og førte til nye lover og reguleringer.
Det viste seg fort at fotografiet hadde en sterk virkning på menneskers samvittighet og empati. Under den store depresjonen i USA i 1930-årene ble fotografer sendt på kryss og tvers i de hardest rammede områdene for å dokumentere og vekke en opinion for sosial reform. Fotografiet er blitt brukt med stor virkning i borgerrettskampen i USA, av miljøbevegelsen, og i kampen for større rettferdighet mellom den rike og den fattige del av verden.
Det er også fotografene som har tatt krigene hjem til folk. Enkelte kriger og konflikter er nærmest fortettet i bilder vi husker, som for eksempel Nick Uts foto av den nakne jenta på flukt fra et napalmangrep under Vietnamkrigen
Fotojournalistene konkurrerer om å ta de sterkeste scenene fra verdens konflikter og katastrofer hjem til oss. De vekker engasjement og empati. Men enkelte frykter at den uendelige bildestrømmen over tid vil gjøre oss mindre følsomme.
Ikoniske pressebilder
Fotograf: Robert Capa | Leverandør: Wikimedia Commons | CC (by sa)
Den spanske borgerkrig
Robert Capa fra Den spanske borgerkrigen, 1936
Fotograf: Joe Rosenthal | Leverandør: akg-images/Scanpix | CC (by nc sa)
Annen verdenskrig
Joe Rosenthal fra Den andre verdenskrig, 1945
Fotograf: Nick Ut | Leverandør: Bettmann/Corbis/Scanpix | CC (by nc sa)
Vietnamkrigen
Nick Ut fra Vietnamkrigen, 1972
Historien bak bildet
Hør Nick Ut fortelle historien bak bildet som han vant Pulitzerprisen for.
Hvordan det gikk med jenta på bildet kan du se her.