Amerikansk fjernsyn: kommersielt
1951 | 1955 | 1955 | 1958 | 1961 | 1967 |
---|---|---|---|---|---|
«I love Lucy», kanskje periodens mest populære underholdningsprogram | «Gunsmoke», den lengste amerikanske dramaserien noensinne | Høringer i Senatet om fjernsynets negative innflytelse på ungdommen | Triksing i kunnskapskonkurranser avslørt, de raser på ratingen | Newton Minow i FCC beskriver fjernsynstilbudet som «a vast wasteland» | Allmennkringkasteren PBS, delvis finansiert av det offentlige |
«En enorm ødemark»
Fotograf: H. Armstrong Roberts | Leverandør: H. Armstrong Roberts / CORBIS / Scanpix | © All Rights Reserved
Kunnskapskonkurranser, familiekomedier helt uten troverdighet, blod og torden, kaos, vold, sadisme, mord, westernskurker, westernhelter, privatdetektiver, gangstere, mer vold, og tegnefilmer. Uendelig mye reklame. Og mest av alt, kjedsomhet.
Slik beskrev Newton Minow en typisk amerikansk tv-dag i 1961. En enorm ødemark, «a vast wasteland», spissformulerte han. Minow var leder av FCC, den amerikanske regjeringens medievaktbikkje, og ønsket seg mer folkeopplysning i tv.
Reklamekronene strømmet nemlig til det nye mediet, og 1950-årene ble på mange måter en gullalder for amerikansk tv-produksjon. Edvard R. Murrow, Walter Cronkite og andre radiostjerner fra krigstiden flyttet over i tv og bygde opp nyhets- og aktualitetsprogram. De populære radiohørespillene ble omdannet til tv-serier. Westernserien «Gunsmoke» («Krutrøyk» på NRK fra 1969–1974) begynte på radio i 1952, gikk på tv fra 1955–1975 og ble med sine 635 episoder den lengste dramaserien noensinne. En annen attraktiv programtype overtatt fra radioen var kunnskapskonkurransene, som også satte norske tv-seere på hodet da NRK sendte «Kvitt eller dobbelt» i 1960-årene.
Men det skulle vise seg at reklamefinansieringen hadde en bakside i fjernsynet akkurat som i radioen.
Reklameinntektene på et program avhenger av hvor mange som ser på, den såkalte seermålingen eller ratingen. Og det var ikke nødvendigvis kvalitet som trakk seere. Dessuten var kvalitetsprogrammene ofte dyre å produsere. Finansieringsmodellen førte derfor til at store mengder billige, masseproduserte programmer som såpeoperaer og kunnskapskonkurranser fylte det meste av sendeflaten.
Noen produsenter lot seg friste til å ta uredelige metoder i bruk for å tiltrekke seg seere. De største kunnskapskonkurransene kunne ha opptil 64 000 dollar i premie, og mange av deltakerne ble kjendiser. Det ble en stor skandale da undersøkelser viste at flere konkurranser var rigget, og resultatet bestemt på forhånd. Seeroppslutningen sank som en stein, og mange show ble kansellert.
Tv-markedet i USA var lenge delt mellom de kommersielle nettverkene ABC, CBS og NBC (pluss Fox fra 1986). I 1967 ble det opprettet en allmennkringkaster, nettverket PBS, som blir finansiert av offentlige bevilgninger og gaver fra seere og næringsliv. Det er her den populære barneserien «Sesame Street» blir produsert.
«21»
Klipp fra en episode av spørreprogrammet «21» fra 1957. Dette programmet var et av de som var rigget. Herb Stempel ble hjulpet av showets produsent til å vinne nesten 70.000 dollar. Da han ble satt opp for å tape, gikk han ut offentlig og fortalte hva som foregikk.
Det viste seg snart at praksisen var utbredt. Det ble en stor skandale, ratingen falt dramatisk for spørreprogrammene, og kongressen vedtok en lov mot fiksing av spørreprogrammer på TV.
Reklame
Et stort utvalg tv-reklamer fra 1950- og 60-årene.
«Krutrøyk»
Westernhelten John Wayne introduserer første episode av den populære westernserien «Gunsmoke», som også gikk på norske skjermer.
«I love Lucy»
En scene fra den populære situasjonskomedien «I love Lucy».