Tabloidpressen
1883 | 1895 | 1896 | 1898 | 1903 |
---|---|---|---|---|
Joseph Pulitzer kjøper «New York World» | William R. Hearst kjøper «New York Journal» | «London Daily Mail», Lord Northcliffe | Pulitzer og Hearst presser regjeringen til krig mot Spania | «Daily Mirror», Lord Northcliffe |
Den moderne avisen
Svære overskrifter, mellomtitler, bilder og illustrasjoner. Tabloidjournalistikk, kampanjejournalistikk, objektiv og litterær journalistikk. I siste halvdel av 1880-årene hadde pressen utviklet de virkemidlene som har vært brukt helt fram til våre dager.
De store avisene i USA økte opplaget fra titusener til hundretusener takket være en strøm av tekniske nyvinninger. Overskuddet økte for eierne, som kjøpte opp andre aviser og dannet aviskjeder. To av de mest berømte redaktørene var Joseph Pulitzer og William Randolph Hearst. De eide blant annet to store konkurrerende aviser i New York, «New York World» og «New York Journal».
Pulitzer (ja, han som har gitt navn til Pulitzer-prisen, den viktigste prisen for journalistikk i USA) var politisk bevisst immigrant fra Ungarn, og spesialiserte seg på kampanjer mot korrupsjon og uverdige boforhold i New York.
Hearst var beryktet for sin skruppelløse og ofte uærlige holdning til journalistikk. Han gikk ikke av veien for å dikte opp saker eller rappe fra konkurrentene.
I 1896 sendte han en reporter og en tegner (!) for å dekke et opprør på Cuba. Rapportene og bildene sjokkerte amerikanerne, og Hearst brukte alle midler for å piske opp stemningen. Da interessen sank og reporteren meldte at lite skjedde, skal Hearst ha telegrafert tilbake: «Sørg du for bildene, så skal jeg sørge for krigen.»
Denne formen for journalistikk går gjerne under navnet «Yellow Journalism». Gult var en ganske ny trykkfarge på denne tiden og ble brukt for å fargelegge den populære tegneserien The Yellow Kid. Målet med Yellow Journalism var ikke først og fremst å informere eller reformere, men å engasjere lesernes følelser, vekke sinne og forargelse, og på den måten selge flere aviser. Den gjorde at Hearst i 1935 eide 28 aviser med 20 millioner lesere, 13 magasiner, åtte radiostasjoner og et telegrambyrå.
I Norge kaller vi det gjerne tabloidjournalistikk. Denne betegnelsen stammer fra Storbritannia, hvor Lord Northcliffe startet «Daily Mail» i London i 1896 og skjøt gullfuglen med et opplag på 400 000 som raskt økte til en million. I tillegg til krim, sensasjoner og krigshissing for å trekke lesere, brukte han også stunt som da han i 1907 lovet tusen pund til den første som klarte å fly over Den engelske kanal.
Men det viste seg at publikum ikke var ensartet, og at mange kunne gå trett av skandaler. «New York Times», som utkom første gang i 1851, valgte en mer nøytral form for nyhetsdekning, og ble en forløper for det vi i dag kaller objektivitet. I 1896 skapte utgiveren slagordet: «Alle nyheter som egner seg for trykk».
Citizen Hearst
William Randolph Hearst bygde opp et medieimperium som fremdeles eksisterer. Her kan du se traileren til en film om Hearst og imperiet hans.
Hearst Corporation
En litt grundigere presentasjon som viser Hearst Corporations utvikling fra å utgi en enkelt avis til å bli et globalt multimedieselskap.
Flyhistorie
Se bilder og filmklipp fra det fem dager lange flyløpet Storbritannia rundt som Daily Mail arrangerte i 1911.
Dette var et av de stuntene Lord Northcliffe brukte for å øke opplaget.
Leverandør: The Granger Collection / Scanpix | CC (by nc sa)
«The Yellow Kid»
«The Yellow Kid» i tegneserien «Hogan's Alley» av R.F. Outcault i en side fra Pulitzers avis «New York World» i 1896. Senere samme år ble tegneren «rappet» av konkurrenten Hearst og tok med seg den gule gutten over i «New York Journal».